VÅR HISTORIA OCH FAKTA OM NOA

NOA Personlig Assistans AB har kontor i Sölvesborg och har kunder i Blekinge, Skåne, Halland och Småland. Från 2012 har vi tillstånd från Socialstyrelsen att bedriva personlig assistans enligt 9 § 2 LSS.

NOA startades 2005 av Jerry och Eva Håkansson. De hade 1993 fått en son med funktionshinder och i tolv års tid provade de alla möjligheter till en bra assistans. De använde sig av kommunen, kooperativ och privata assistansbolag. Men inget fungerade fullt ut. Alltid var det något som krånglade. Kooperativet som de använde ett tag fick de en väldigt bra känsla för. Men avståndet gjorde till slut att det blev problem med vikarier och annat som man måste vara nära för att kunna lösa på ett bra sätt. Så för att kunna ge sin son den bästa assistansen startade de NOA. De hade ju redan de så viktiga relationerna med Försäkringskassan och kommunen som är helt centrala, om man vill få tillgång till de rättigheter som man har rätt till.

”Det är väl klart att du ska få det du har rättighet till, men du måste själv ta dig igenom det där tätbevuxna buskaget av törnrosor.”

Ja, så kan det kännas och det var kanske därför som fler sökte sig till NOA. Människor som själva famlade i jakten på en god assistans. I långsam takt tog NOA sig an fler som behövde assistans eller som ville byta från ett assistansbolag som inte fungerade. Och den långsamma takten gjorde att vi hade tid till att hitta rätt i matchningar, hade tid till att vara tillgängliga och tid till att juridiskt hjälpa till med de rättigheter som man har rätt till. Detta har blivit något av en filosofi. Långsamheten krävs för att erbjuda kvalitet.

HUR VI TÄNKER – SVÅRIGHETERNA

De flesta assistansbolag tycker det är besvärligt att ständigt förbättra, förändra och ta tag i svårigheter. Klart att det är besvärligt! Och inte så konstigt om man sätter på sig skygglapparna och bara delar ut assistansen. Kanske säger man att den assistansberättigade får välja sin assistent själv. Men då frånsäger man sig också ansvaret. Att man ska välja assistent i samråd, det är väl klart, men vi som assistansbolag måste ta ansvar för den gallring som handlar om mer än första intrycket.

Usch vad många genvägar det finns som beror på att man inte orkar med. Man kanske har vuxit för snabbt och har svårt att vara så nära som krävs för att få det att fungera.

VARFÖR VI STARTADE OCH VAD VI TROR PÅ

Jag tror det handlar om vilja. För det är bara om man verkligen vill som man kan ge den bästa assistansen. Det är de med stark vilja som lär sig allt och mer. Bara då som man inte nöjer sig. Och stark vilja får man om man själv drabbats. Som när jag fick uppleva och förbanna bristande assistans.

VAD DET HANDLAR OM

Grunden ligger i att assistansen ska ge ett så självbestämmande liv som möjligt. Och för att nå dit behöver man dels ha koll på alla rättigheter. Dels behöver man lägga ner oändlig tid på att hitta rätt assistent. Nu har vi inte oändlig tid, så det får räcka med dygnets tjugofyra timmar, eller nåja, de sexton som vi är vakna. Grunden till att kunna erbjuda den bästa assistansen ligger ju här, att hitta rätt assistent. Den som får assistansen ska känna trygghet i assistentens kunskap och känna att kommunikationen fungerar.

ASSISTENTEN ÄR ALLT

Matchningen är minst lika viktig för assistenten. En assistent är nämligen ingen maskin. Snarare mer människa än många andra av oss. Med hjärta och själ. Därför har våra assistenter ständig tillgång till coaching och stöd. Allt det som behövs när situationer uppstår. För det gör de. När det kommer till assistans så är det ett ständigt förbättrande och förändrande som krävs. Det är så individuellt som någonting någonsin kan vara. Någon gång tog det ett år innan allt föll på plats. Men tro mig, det var det värt.

VI ÄR BÄST, NEJ SÅ FÅR MAN VÄL INTE SÄGA…

Alla säger väl att de är bäst, klokast och mest humana… Själva lärde vi oss vad som är dålig assistans, genom att jag och min fru fick en funktionsnedsatt son. I vår jakt på bra assistans provade vi under en tolvårsperiod olika alternativ. Kommunen, kooperativ och privata bolag. Men varje gång var det något som inte fungerade. Så vi bestämde oss för att starta själva. Sedan dess har vi vuxit, långsamt. Det vi kunde ge till vår son har sedan andra efterfrågat. Och fått. Men vi har skyndat långsamt och aldrig velat göra en löpande bandverksamhet av detta. Aldrig har vi trott att det ska gå lätt. Aldrig har vi sagt att vi erbjuder friktionsfria lösningar. Istället har vi tagit oss an kund efter kund i lagom takt. Något vi fortsätter att göra. /Jerry

Vill du också kolla om vi är något för dig, slå mig en signal: 0705-22 71 63

Eller mejla: jerry@noass.se

NOA-METODEN (DET VERKAR PÅHITTAT)

Klart det är påhittat. Det finns ingen NOA-metod. Däremot gör vi saker på vårt sätt. Ett sätt som gör att vi kan vara stolta över den assistans vi erbjuder. Det handlar dels om att vi har upparbetade kanaler som gör att vi kan ge våra kunder de rättigheter de har rätt till. Dels handlar det om att vi har kunskapen om vad som är viktigt.

SÅ VAD ÄR VIKTIGT?

Matchningen. Det vill säga att hitta rätt assistent till rätt plats. Vi lägger en väldig kraft på just detta moment. För det är här grunden till en bra assistans börjar. Det handlar om personliga kvaliteter, kunskap och kemi. Vår kunskap om vilken energi och vilka drivkrafter en assistent måste ha, är en första bra vattendelare. Att man sedan måste ha kunskap för att kunna assistera är väl en självklarhet. Här kan mycket dock läras under en inlärningsperiod. Och så slutligen kemin. För det är så klart viktigt att man gillar varandra. Tänk att det finns de som tror att man kan stöpa en assistent i en form. När det är precis tvärtom.

Tillgängligheten. Detta är något som måste finnas om det som står här ovan ska gälla. Är vi inte tillgängliga så kan man inte reagera på det som måste förbättras. För förbättras och förändras måste saker och ting hela tiden göras. Inte för sakens skull utan för att hela assistansen är uppbyggd för att assistera en människa. Och människor är föränderliga.

Rättigheterna. Tänk så mycket som LSS-lagen har gett funktionsnedsatta tillgång till. Ett liv, kort sagt. Samtidigt så är det en snårskog att bena sig igenom. Vi har benat och benar oss fram hela tiden. Inte sällan svär vi över snårskogen. Varför finns den? Ska samhället verkligen spara pengar på att människor inte utnyttjar sina rättigheter för att de är svåra att hitta? Hur som helst vet vi hur man tar sig fram och ser till att hitta de rättigheter som finns.