SORGEN ÄR DET SVÅRASTE. JAG HAR FÄLLT MÅNGA TÅRAR.

Jag hade flera jobb inom industri och handel innan jag började som personlig assistent. Under mina nio år på NOA har jag följt samma kund – sedan dag ett. Kunden har MS och det är verkligen en pissig sjukdom.

Jag känner både glädje och sorg

Det jag uppskattar mest med mitt arbete är att jag känner mig viktig. Att kunna tillföra glädje bättre än antidepressiva medel. Att kunna få en person att skratta i all sorg. Att kunna ge energi till någon som behöver det för att klara vardagen. Det ger mig mycket att kunna ge så mycket.

Det svåraste är sorgen. Jag har fällt många tårar när jag ser åt vilket håll det går med min kund och för att läkarna inte kan bota honom. Det är också jobbigt att se både barn och vuxna som inte riktigt kan göra sådant som vi andra kan. Enkla saker. Det tär.

Det är svårt att släppa jobbet när man kommer hem. Jag försöker verkligen stänga av för att kunna ladda ny energi, men så kommer ett samtal och så går hjärnan igång igen. Jag känner kunden väl, hans familj, barnen – det blir som en väldigt nära vän när man jobbar så tätt ihop.

Många har svårt att hantera oss naturligt

Många som träffar mig och kunden vet inte riktigt hur de ska hantera oss. Ofta tittar de på och tilltalar mig istället för kunden. Då säger jag till dem att de får prata med honom. Det är inget jag blir arg för. Det är många som inte vet hur de ska agera och de tycker att det är jobbigt att vänta ut svaren. Skulle någon säga något elakt till honom eller om han skulle bli utsatt för något då ställer jag mig framför honom – då kommer jag att höras, det lovar jag!

Sjukdomen styr

Mina arbetsdagar varierar mycket. Det är allt från aktiviteter, gymnastik, folkhögskola, kunna få besök, servera kaffe, äta tårta, titta på en serie och träning. Sjukdomen styr väldigt mycket. Hösten och vintern är svårast. Om det inte är plogat så är det svårt att ta sig fram med permobilen. Även vi som inte är sjuka kan bli lite låga av tråkigt väder och de som redan mår dåligt får det ännu värre. Då behöver de en skjuts uppåt! Och det försöker vi att ge dem.

Inte bara jobb

Vi är fem assistenter som jobbar med kunden och jag är arbetsledare. Vi är ett sammansvetsat gäng och träffas även utanför arbetet ibland, även tillsammans med kunden. Det är bra att umgås så att det inte bara blir jobb, jobb, jobb alltid. När en ny assistent ska komma in i gruppen så är jag noga med urvalet. Jag bryr mig inte så mycket om betyg eller utbildning, det viktigaste är att kunden och assistenten fungerar tillsammans och det ser jag snabbt.

NOA är personliga

Jag har jobbat för flera andra assistansbolag tidigare men de går inte att jämföra med NOA. I den första anställningen jag hade gick allt via telefon och jag träffade dem aldrig. Företaget besökte aldrig kunden och vi var aldrig på kontoret – det blev väldigt opersonligt.

På NOA är alla hjälpsamma och specialister inom sina områden. Är det något allvarligt kommer de och besöker kunden, det är helt naturligt. Behöver jag eller kunden hjälp med något så löser de det och vi träffar dem flera gånger om året. Det är alltid glada miner när man kommer till kontoret och jag får alltid den hjälp jag behöver. MS är en sjukdom som påverkar inte bara den sjuke utan också assistenten. Jag mår dåligt för att jag inte kan göra mer och ibland behöver jag någon att prata med. Då finns personalen på kontoret och de vet precis vad det handlar om. Det känns i hela företaget att Jerry har erfarenhet av att ha ett eget handikappat barn som kräver assistans. Han vet båda sidorna – både kundsidan och assistanssidan och kan driva företaget utifrån det. NOA är mer personliga helt enkelt.